Friday, June 5, 2009

Perjalanan dimalam hari.

Disini ingin saya kongsikan satu hadis yang baru sahaja saya baca sebenarnya. Jika sebelum ini saya tak banyak bercerita, jadi kali ini saya ambil hadis ini kerana ianya satu cerita, menceritakan mimpi Rasulullah s.a.w, yang baginda ceritakan kepada sahabatnya. Moga kita dapat sama-sama ambil pengajaran daripada hadis ini, insyaAllah.

Dari Samurah bin Jundab r.a. katanya: "Pada suatu ketika setelah solat, Nabi s.a.w. menghadapkan mukanya pada kami, lalu bersabda: "Siapa di antara kamu yang bermimpi semalam?"

Kata Samurah, siapa yang bermimpi, diceritakannya mimpinya itu kepada beliau. Kata beliau (Nabi s.a.w.), "MasyaAllah!"

Kemudian pada suatu hari beliau bertanya pula, "Adakah di antara kamu yang bermimpi semalam?". Jawab kami, "Tidak!"

Kata Nabi s.a.w. "Tetapi aku bermimpi semalam. Dua orang lelaki datang kepadaku, lalu keduanya memegang tanganku dan membawaku ke negeri suci. Di sana, aku melihat seseorang sedang duduk dan yang seorang lagi berdiri dengan sepotong besi berkait (Kalub) di tangannya.

Para sahabat kami dari Musa menceritakan, "Lelaki itu memasukkan kalub ke pipinya sampai kekuduk, kemudian ditusuk pula pipinya yang sebelah seperti itu juga, sehingga kedua pipinya bertemu. Kemudian pipinya itu kembali pula seperti biasa. Begitulah perbuatan itu dilakukannya berulang-ulang"

Aku (Nabi s.a.w.) bertanya, "Apakah ini?". Keduanya menjawab, "Teruslah berjalan!"

Maka kami berjalan terus, hingga bertemu dengan seorang lelaki yang sedang tidur telentang dan seorang lagi berdiri di kepalanya memegang sebuah batu. Maka dilemparkan kepala orang yang tidur dengan batu itu lalu pecah, dan batu itu terpelanting. Si lelaki itu pergi mengambil batunya, tetapi belum sampai ia kembali ke tempatnya semula, kepala yang pecah tadi telah kembali seperti biasa. Perbuatan itu dilakukannya terus-menerus.


"Siapa ini?" tanyaku (Nabi s.a.w.). Jawabnya, "Teruslah berjalan!"

Kami terus berjalan dan bertemu dengan sebuah lubang seperti tungku, di atasnya sempit dan di bawahnya lapang, dan di dalamnya api menyala-nyala. Waktu mereka dekat ke api yang terus naik ke atas, mereka hampir terlempar ke luar, dan apabila api padam, mereka jatuh ke bawah. Di dalamnya ada kaum lelaki dan wanita bertelanjang.

Aku (Nabi s.a.w.) bertanya, "Siapa pula ini?" Sahutnya, "Berjalanlah terus!"

Kami berjalan terus, hingga sampai ke sebuah sungai darah. Seorang lelaki berdiri di tengah sungai itu, dan di pinggirnya ada seorang lelaki memegang batu. Apabila orang yang di dalam sungai hendak keluar, ia dilempar ke mulutnya oleh orang yang memegang batu di pinggir sungai itu, dan batu itu memantul dan ditangkap kembali oleh si pelempar. Demikianlah seterusnya, tiap kali orang yang dalam sungai hendak keluar, dilemparkan orang ke mulutnya dan ia kembali ke tempatnya semula.

Tanyaku, "Siapa pula itu?" Jawabnya, "Teruslah berjalan!"

Kami berjalan terus hingga sampai di sebuah kebun yang menghijau. Dalam kebun itu ada sebatang pohon besar. Pada pohon itu kelihatan seorang tua dan beberapa orang anak-anak, dan seorang lelaki sedang menyalakan api berdekatan pohon di hadapannya.

Kedua-dua lelaki tadi membawaku naik ke atas pohon dan terus masuk ke sebuah rumah indah yang belum pernah aku melihat seindah itu. Di sana aku melihat beberapa orang lelaki dewasa, pemuda, wanita dan anak-anak. Keluar dari situ, aku terus dibawa naik ke sebuah rumah yang lebih indah lagi dari yang tadi. Di situ banyak kelihatan orang dewasa dan pemuda.

Kataku, "Telah tuan-tuan bawa aku keliling malam ini. Sekarang ceritakanlah kepadaku apa yang telah kulihat sejak tadi."

Jawab keduanya, "Ya, baiklah! Ada pun orang yang menusuk pipinya, ialah pembohong. Ia menceritakan kebohongan, lantas diterima orang dan tersiar ke mana-mana. Begitulah ia diperlakukan sampai hari kiamat.

Orang yang Tuan lihat kepalanya pecah dilempar dengan batu, ialah orang yang diajarkan Allah kepadanya Al-Quran, lantas ia tidur saja malam hari dan tidak pernah mengamalkannya waktu siang hari. Ia diperlakukan sebegitu hingga hari kiamat nanti.

Orang-orang yang Tuan lihat berada di dalam lubang, ialah penzina-penzina.

Orang-orang yang berada di dalam sungai, ialah orang yang memakan riba.

Orang tua yang berada di pohon, ialah Nabi Ibrahim a.s. dan anak-anak yang berada di kelilingnya ialah anak orang ramai, dan orang yang menyalakan api ialah malaikat Malik penjaga neraka.

Rumah yang mula-mula Tuan masuki itulah tempat umum kaum Muslimin, sedangkan tempat ini (rumah yang lebih indah) khas bagi para Syuhada.

Saya adalah Jibril, dan ini Mika'il. Angkatlah kepala Tuan!"

Maka kuangkat kepalaku, kebetulan di atasku ada seperti awan. Keduanya berkata, "Itulah tempat Tuan."

Kataku, "Biarkanlah aku ke sana." Jawabnya, "Sekarang masih ada sisa usia Tuan. Nanti kalau sudah cukup masanya, Tuan akan pergi ke tempat Tuan itu."

Hadis ini saya petik dari Terjemahan Hadis Shahih Bukhari. Terdapat sedikit bahasa Indonesia yang digunakan, tetapi diharapkan pembaca masih boleh memahami hadis yang saya kongsikan ini.

Semoga cerita daripada hadis ini dapat kita ambil pengajaran yang berguna. Jauhkanlah diri dari menipu, amalkanlah pengajaran yang kita dapat dari Al-Quran, jauhi zina, jauhi riba dan siksaan api neraka. Sama-sama kita berdoa, dan terus berbuat kebaikan, agar kita dapat memasuki rumah kedua yang dipenuhi para Syuhada itu, insyaAllah. =)

No comments:

Post a Comment