Friday, November 13, 2009

Betulkah jalan yang aku tempuhi ini?

(Ingatlah) hari (Kiamat), tiap-tiap seorang akan mendapati apa sahaja kebaikan yang telah dikerjakannya, sedia (dibentangkan kepadanya dalam surat-surat amalannya), dan demikian juga apa sahaja kejahatan yang telah dikerjakannya. (Ketika itu tiap-tiap orang yang bersalah) ingin kalau ada jarak yang jauh di antaranya dengan amalannya yang jahat itu, dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya, dan (ingatlah juga) bahawa Allah Amat Belas Kasihan kepada hamba-hambaNya
-surah Ali-Imran, ayat 30-

InsyaAllah post kali ini saya ingin kongsikan sebahagian peringatan dari Allah dalam Al-Quran, supaya kita selalu berwaspada dan menjaga setiap perbuatan kita setiap hari.

Melalui ayat di atas, Allah menceritakan keadaan di hari akhirat, dimana setiap manusia akan diperhitungkan amalan perbuatannya, ditunjukkan kepada mereka sendiri setiap kebaikan mahupun kejahatan. Semuanya jelas ketika itu, semuanya diperlihatkan dan kita tidak boleh lari mahupun menyorokkan kejahatan yang pernah kita lakukan sewaktu kita hidup.

Apabila dibentangkan setiap kebaikan yang dilakukan, manusia sangat gembira melihatnya, walaupun hanya sekecil-kecil amal. Tetapi Allah ceritakan, apabila ditunjukkan amal kejahatan, dosa-dosa yang pernah dilakukan, mereka inginkan supaya kejahatan itu dijauhkan, tidak diperhitungkan dan dilupakan saja. Ketika itu barulah kita sedar bahawa kejahatan yang kita lakukan itu sangat memalukan kita dihadapan Allah, tetapi apakan daya, sekecil kejahatan pun Allah tetap kira.

Disebabkan itulah, pada ayat tersebut, Allah memperingatkan hamba-hambaNya supaya ingat tentang azabNya. Allah peringatkan kita supaya berwaspada dalam setiap perbuatan kita didunia ini, dan Allah beritakan kepada kita tentang sifat PengampunNya. Jadi, jika kita sedar kesalahan dan kelalaian kita, maka mohonlah keampunan pada Allah. Pintu keampunan masih sedia terbuka, 24jam, bila-bila sahaja kita boleh memohon padaNya.

Katakanlah (Wahai Muhammad): Jika benar kamu mengasihi Allah, maka ikutilah daku, nescaya Allah mengasihi kamu serta mengampunkan dosa-dosa kamu dan (ingatlah), Allah Maha Pengampun lagi Maha Pengasihi.
Katakanlah (Wahai Muhammad): Taatlah kamu kepada Allah dan RasulNya. Oleh itu, jika kamu berpaling (menderhaka), maka sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang kafir.

-surah Ali-Imran, ayat 31,32-

Ibn al-Munzir mengemukakan riwayat daripada al-Hasan al-Basri, katanya:
Pada zaman Rasulullah s.a.w. ada yang mengatakan "Demi Allah, wahai Muhammad! Sesungguhnya kami menyintai Tuhan kami." Berikutan itu, Allah menurunkan ayat 31 diatas.

Kata Ibn Abbas: Tatkala orang-orang Yahudi mengatakan seperti difirmankan Allah Taala "Kami adalah anak-anak Allah dan yang amat disayangiNya" (Al-Maidah, ayat 15), maka Allah menurunkan ayat berkenaan. Setelah diturunkan, Nabi s.a.w. menyampaikan kepada orang Yahudi tetapi mereka enggan menerimanya.

Walau bagaimanapun, perintah dalam ayat tersebut adalah umum, meliputi semua orang yang mengaku menyintai Allah, tetapi mereka tidak mengikut apa yang diajarkan Rasulullah s.a.w. Kata Ibn Kathir, "Ayat ini menentukan bahawa setiap orang yang mengaku menyintai Allah Taala tetapi tidak mengikut landasan yang dibawa oleh Nabi s.a.w., maka ia berdusta dalam dakwaannya itu. Sewajarknya ia mengikut syariat Muhammadiah dan agama nabawi dalam semua perkataan dan perbuatannya. Ini sebagaimana yang thabit di dalam Sahih al-Bukhari, iaitu:
"Sesiapa yang melakukan sesuatu amalan tetapi tidak menepati ajaran kami, maka ia adalah tertolak"

Pengajaran yang kita perlu ambil daripada ayat 31 dan 32 ini ialah, kita perlu taat pada perintah Allah dan Rasulullah. Jika kita katakan kita cinta Allah, kita mesti patuh dan percaya pada apa yang disampaikan Rasulullah, kerana baginda adalah utusanNya yang dipilih untuk mengajar manusia bagaimana untuk mengEsakan Allah. Tidak perlu dipertikaikan kenapa Allah memilih baginda, tetapi kita perlu percaya sepenuhnya dan jangan sesekali bersangka bahawa kita tidak perlu taat pada baginda.

Allah memilih Nabi Muhammad s.a.w. sebagai contoh tauladan kepada semua manusia, tentang bagaimana mentaati Allah, bagaimana beribadat, bagaimana menjalani kehidupan dunia ini supaya sentiasa didalam rahmat Allah. Semuanya ditunjukkan oleh Rasulullah, di riwayatkan kepada kita menerusi hadis-hadisnya kepada para sahabat. Secara tidak langsung, ayat ini memerintahkan kita supaya mengikut hadis-hadis Rasulullah s.a.w. dan contohi baginda sejauh mana yang kita mampu, kerana kita tidak bersifat maksum.

Ungkapan al-Warraq:
Engkau derhaka kepada Tuhan, tetapi engkau katakan cinta kepadaNya. Demi umur dalam hidupku, sesungguhnya perkara demikian dalam hidupku tersasar dari contoh bandingan.
Seandainya cinta engkau tulus, nescaya engkau taat kepadaNya. Sesungguhnya seseorang pencinta sentiasa akan taat kepada apa yang dicintai.


Imam Muslim meriwayatkan dalam kitab Sahihnya bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda:
"Sesungguhnya apabila Allah menyintai seseorang hamba, Dia akan memanggil Jibril lalu bertitah: Sesungguhnya Aku cintakan seseorang, hendaklah kamu menyintainya. Sabda Nabi s.a.w.: kemudian Jibril pun menyintai orang itu dan menyeru penghuni langit dengan mengatakan: Sesungguhnya Allah menyintai seseorang, hendaklah kamu semua menyintainya. Kemudian penghuni langit juga mencintanya. Kemudian manusia dibumi terbuka hati untuk menerimanya.

Apabila Dia murka kepada seseorang hamba, Dia akan memanggil Jibril lalu bertitah: Sesungguhnya Aku murka kepada seseorang, maka hendaklah kamu benci kepadanya. Sabda Nabi s.a.w.: Kemudian Jibril membencinya dan menyeru penghuni langit: Sesungguhnya Allah murka kepada seseorang, hendaklah kamu juga membenci orang itu. Kemudian semua penghuni langit membencinya. Kemudian tercetuslah kebencian terhadap orang itu di muka bumi"


InsyaAllah, semoga kita dapat ambil peringatan dan pengajaran yang bermanfaat. Sama-samalah kita berhati-hati dalam setiap perlakuan kita sehari-hari, agar dijauhkan dari azab Allah di akhirat kelak. Kita contohilah baginda, ikuti apa yang diajarkan baginda kepada kita, supaya kita mendapat kasih sayang Allah Taala. Kita cubalah pelajari hadis-hadis baginda dan cuba amalkan sebaik mungkin. Semoga post kali ini bermanfaat buat rakan-rakan. =)

No comments:

Post a Comment