Saturday, March 28, 2009

Kasih Sayang yang HILANG...

Kebetulan sebelum solat jemaah Isyak malam tadi, saya terbaca satu artikel di surau, mengenai kasih sayang yang hilang. Saya pun tak hafal sangat, tapi saya cuba amik maksud disebaliknya, insyaAllah.

Memang fitrah setiap insan untuk mempunyai rasa disayangi, dengan ibu bapa, rakan-rakan, dan sesiapa saja yang kita rasa dekat. Setiap orang yang masih berfikiran waras mesti akan merasainya. Cuma kadang kala, bahkan selalu juga, kita inginkan sangan kasih sayang itu tetapi kita tidak dapat.

Kita inginkan kasih sayang dari IBU BAPA kita, tetapi kadang kala mereka sibuk dengan kerja-kerja mereka. Kadang kala mereka balik lewat, kadang-kadang ada tugasan ditempat lain. Bila di rumah, kita terasa seperti mereka lebih sayang pada adik kita.

Kita inginkan kasih sayang dari RAKAN kita, tetapi kadang kala mereka tidak memahami kehendak kita. Kadang kala kita bergaduh dengan mereka, ada masa mereka bersama dengan kawan lain. Terdapat juga perkara yang tidak serasi antara kita dan dia.

Kita inginkan kasih sayang dari GURU kita, tetapi kadang kala mereka sibuk dengan kelas dan tugasan mereka. Kita cuba minta tunjuk ajar dari mereka, tapi kadang kala mereka ada urusan keluarga mereka sendiri.

Kita inginkan kasih sayang dari KEKASIH kita, tetapi kadang-kadang, dia pun ada hal sendiri. Ada kalanya kita bergaduh, kita disakiti, jeles tengok dia dengan orang lain. Kawan dan ustaz kata 'couple' tu haram, tapi kita nak juga rasa kasih sayang sebab kita lihat orang lain nampak bahagia. Tetapi, kekal ke??

"Dijadikan terasa indah dalam pandangan manusia cinta terhadap apa yang kita inginkan, berupa perempuan-perempuan, anak-anak, harta benda yang bertumpuk dalam bentuk emas dan perak, kuda pilihan, haiwan ternak dan sawah ladang. Itulah kesenangan hidup di dunia, dan di sisi Allah lah tempat kembali yang baik.

Katakanlah, 'Mahukah aku kabarkan kepadamu apa yang lebih baik dari yang demikian itu?' Bagi orang-orang yang bertaqwa, tersedia di sisi Tuhan mereka syurga-syurga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai, mereka kekal di dalamnya, dan pasangan-pasangan yang suci, serta REDHA ALLAH. Dan Allah Maha Melihat hamba-hambaNya"

-surah Ali Imran, ayat 14,15-

Kita dapat khabar gembira apabila kita membaca Al-Quran, iaitu KASIH SAYANG yang lebih kekal selama-lamanya. Tetapi banyak antara kita tidak tahu, dan lupa akan benda yang lebih gembira yang dijanjikan Allah, Tuhan sekalian Alam. Kita kadang-kadang menangis sebab tidak dapat apa yang kita inginkan.

Bila sedih, ingatlah firman Allah ini,
"Janganlah kamu berasa lemah, dan jangan bersedih hati, sebab kamu paling tinggi darjatnya, jika kamu orang beriman"
-surah Ali Imran, ayat 139-

Allah, satu-satunya Tuhan yang menciptakan kita menyuruh kita supaya kita jangan berasa sedih, sebab Allah akan angkat kita jika kita mampu bersabar dengan dugaanNya. Patutkah kita terus bersedih kerana tidak mendapat kasih sayang dari manusia??? Sedangkan Allah sentiasa bersama dengan kita...

"Dan sungguh, Kami telah menciptakan manusia dan mengetahui apa yang dibisikkan oleh hatinya, dan Kami lebih dekat kepadanya daripada urat lehernya"

-surah Qaf, ayat 16-

Jadi sama-samalah kita kuatkan IMAN kita, insyaAllah kita akan kuat menghadapi setiap ujian hidup ini. Carilah KASIH SAYANG yang lebih kekal, yang sudah dijanjikan kepada kita, itulah KEREDHAAN ALLAH dan SYAFAAT RASULULLAH s.a.w. diakhirat kelak...insyaAllah =)

4 comments:

  1. thank 4 knowledge sharing.. semoga kita mendapat rahmatnye..mizan..

    ReplyDelete
  2. kasih sayang antara manusia adalah fitrah..namun dalam perjalanan hidup ini carilah kasih sayang Allah maka kasih sayang insani akan kita kecapi.

    ReplyDelete
  3. salam, thanks 4 sharing, very nice 1 *thumbs up*
    entri ni mcm tau2 jek iman tgh down.hehe.

    ReplyDelete
  4. insyaAllah sama2 kita KUATkan iman... pbykkn buat bnd baik terutama yg disuruh Allah n Rasulullah... tulis ni pon sbb kadang2 sedih gak...hope dpt jdkan penguat smangat utk diri dan org2 yg bace...=P

    ReplyDelete