Monday, September 16, 2013

3 nasihat buat diri

Assalamualaikum. InshaAllah post kali ini saya kongsikan satu hadis dari Riyadus Salihin, dari bab Muraqabah.

Dari Abu Zar, iaitu Jundub bin Junadah dan Abu Abdur Rahman iaitu Mu'az bin Jabal radhiallahu 'anhuma dari Rasulullah s.a.w. sabdanya:
"Bertaqwalah kepada Allah di mana saja engkau berada dan ikutilah perbuatan buruk itu dengan perbuatan baik, maka kebaikan itu dapat menghapuskan keburukan tadi dan pergaulilah manusia dengan budi pekerti yang mulia."
-Diriwayatkan oleh Imam Tirmidzi dan ia mengatakan bahwa ini adalah hadis hasan-

Keterangan: Hadis ini mengandung tiga isi penting, yakni bertaqwa kepada Allah, lakukan kebaikan selepas mengerjakan keburukan dan perintah bergaul dengan baik antara seluruh umat manusia.

1. Takut pada Allah atau Taqwallah adalah satu kata yang menghimpun erti yang sangat mendalam sekali. Pokoknya ialah mengikuti dan mengamalkan semua perintah Allah dan menjauhi serta menahan diri dari melakukan larangan-laranganNya. Dengan demikian terjagalah jiwa dan terpeliharalah hati manusia dari kemungkaran, kemaksiatan, kemusyrikan yang terang (jelas) atau yang tidak terang (tersembunyi), juga terhindar dari kekufuran dan perkara  yang membawa kepada kesyirikan. Tuhan tentu akan melindungi orang yang bertaqwa itu dari semuanya tadi.

2. Mengikutkan kebaikan sesudah melakukan kejahatan itu ialah bertaubat, karena dengan demikian terhapuslah kesalahan yang kita lakukan sebelum ini, asalkan kita bertaubat dengan sebenar-benarnya.

"Kecuali orang-orang yang bertaubat, beriman dan mengerjakan amal soleh; maka itu kejahatan mereka diganti Allah dengan kebaikan. Dan adalah Allah maha Pengampun lagi Maha Penyayang."
-surah Al-Furqan, ayat 70-

3. Bergaul dengan manusia dengan budi pekerti yang mulia. Allah menciptakan kita untuk saling kenal mengenali, juga untuk saling nasihat-menasihati. Pergaulan itu mesti mengikuti ajaran yang ditetapkan oleh Islam, bukannya melampaui batas sehingga membawa kepada perkara yang diharamkan Allah.

Ayuh sama-sama kita perbaiki diri, berusaha mengikut ajaran agama Islam dengan sebaik-baiknya, agar kita menjadi hambaNya yang bertaqwa. Mohon teguran atas segala salah silap. Allahua'lam.

1 comment:

  1. Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
    Jika ya, silahkan kunjungi website kami www.kumpulbagi.com atau www.facebook.com/kumpulbagi/ untuk info selengkapnya.

    Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto, music, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

    ReplyDelete