Monday, October 5, 2009

Akal? Ilmu? dan Hati?

iluvislam

Post kali ini, saya ingin berkongsikan ceramah yang saya dengar di masjid Kg Baru baru-baru ini. InsyaAllah, semoga apa yang saya sampaikan ini akan memberikan serba sedikit manfaat kepada rakan-rakan.

Akal, merupakan salah satu sumber ilmu, yang diberikan Allah kepada semua manusia. Sumber ilmu yang lain adalah seperti penulisan, wahyu (AlQuran), dan sunnah. Walaupun akal ini merupakan sumber ilmu, tetapi ianya terhad terhadap apa yang tercapai oleh pancaindera sahaja.

Apa yang dimaksudkan ialah, setiap apa yang kita boleh lihat, dengar, rasa, hanya perkara-perkara itu yang boleh dicapai oleh akal. Sebab itu kita tidak dapat memikirkan tentang sesuatu yang ghaib, walaupun kita wajib mempercayainya seperti yang disuruh oleh Allah dalam 5 ayat pertama surah Al-Baqarah. Mereka yang dilahirkan buta dan pekak tidak diwajibkan sembahyang kerana perintah AlQuran itu tidak sampai pada mereka, mereka tidak dapat belajar dan tidak dapat mendengar.

Mengikut pendapat sekular, ilmu itu terbahagi kepada dua, iaitu rasional dan empirikal (pengalaman duniawi). Mereka amat menekankan dua perkara ini dalam kehidupan mereka. Mengikut Ahli Sunnah Wal Jamaah pula, pentafsiran tentang baik buruk sesuatu itu bergantung pada syarak, iaitu berpandukan sumber wahyu (Al-Quran) dan sunnah, disamping ilmu empirikal. Al-Quran banyak mengajar kita tentang perkara ghaib itu, tentang penciptaan manusia, langit, bumi dan banyak lagi ilmu-ilmu Allah, manakala sunnah Rasulullah membimbing kita tentang bagaimana mendapatkan ilmu itu.

Akal manusia amat lemah, kerana dengan akal semata-mata tidak mampu memimpin kita. Sebagai contoh, kita tahu sesuatu sembahyang jemaah itu baik, tetapi kita tidak melakukannya walaupun rumah kita berdekatan dengan masjid. Begitu juga dengan rokok, kita tahu kesannya yang memudaratkan, kita ada ilmu tentangnya, tetapi ilmu itu tak dapat memimpin kita untuk menjauhinya. Itulah kelemahan akal manusia.

Jadi, bagaimana kita mampu memimpin diri kita? Itulah perlunya kehadiran hati. Ilmu ditafsirkan oleh akal, dan hatilah yang akan membawa kita kearah kebaikan atau keburukan. Sebab itulah Islam sangat mementingkan umatnya untuk menjaga hati, agar sentiasa bersih dan mampu memimpin diri kita kearah kebaikan.

"Ketahuilah! Bahawa di dalam badan ada seketul daging, apabila ia baik, baiklah badan seluruhnya dan apabila ia rosak, rosaklah sekeliannya. Ketahuilah! Itulah yang dikatakan hati"
- riwayat Bukhari dan Muslim -

Imam Ghazali berkata, akal itu ada 4 peringkat. Dua peringkat pertama sudah ada secara fitrah, manakala dua lagi memerlukan pada usaha untuk mencapainya.

Peringkat pertama, ialah akal yang membezakan manusia dari haiwan, iaitu kekuatan untuk menimba ilmu. Peringkat kedua, akal ialah ilmu yang muncul pada kanak-kanak untuk membezakan benda yang mungkin dengan benda yang mustahil. Secara umumnya, semua manusia mempunyai dua peringkat ini, kecuali mereka yang gila dan tidak boleh berfikiran waras.

Peringkat ketiga yang memerlukan usaha untuk mencapainya, ialah ilmu yang diperoleh dari pengalaman. Inilah yang dimaksudkan dengan empirikal. Kegagalan dalam sesuatu perjalanan dijadikan pengajaran. Jika seseorang itu tidak dapat menerimanya, dan terus menerus melalui kegagalan yang sama, orang itu dikatakan sebagai kurang berakal.

Perkara inilah yang kita sedang usahakan, iaitu melalui pembelajaran dan pengalaman hidup. Kita sentiasa mengasah akal kita pada peringkat ketiga ini. Tetapi, peringkat keempat memerlukan usaha yang lebih banyak, dan jarang orang berjaya mencapainya.

Peringkat keempat ialah akal yang mampu menundukkan hawa nafsu. Dalam peringkat ini, akal dan hati telah menyatu. Kita ketahui tentang perkara yang baik, dan kita berjaya lakukannya, kita tahu perkara yang berdosa dan kita berjaya menjauhinya.
iluvislam

Majoriti manusia sekarang tidak mencapai peringkat keempat ini, kerana kita lebih mengutamakan usaha untuk mempertajamkan akal, tapi sangat kurang berusaha untu mempertajamkan hati. Hati seseorang boleh dibentuk melalui kebiasaan, membiasakan diri untuk membuat perkara baik dan membiasakan diri untuk tidak melakukan yang sebaliknya. Kebiasaan inilah yang akan membentuk hati kita, termasuklah makan dan minum. Itulah pentingnya didikan daripada kecil, dalam membiasakan hati dengan kebaikan, amar makruf nahi munkar yang sentiasa mengingatkan kita.

Jadi, marilah kita sama-sama mempertajamkan ilmu dan hati kita. Kita perlukan kedua-duanya dalam usaha untuk mencapai kejayaan dunia dan akhirat. Semoga dengan perkongsian yang sedikit ini akan memberi banyak manfaat kepada rakan-rakan pembaca =)

4 comments:

  1. salam.
    syukran akhi munir.
    :-),
    mudah-mudahan hati kita semua terpelihara.

    tolong nasihat syed yer kalau ade pape salah.
    kadang2 tu tak sedar.

    jazakallah

    ReplyDelete
  2. insyaAllah syed...
    stiap org ada klemahan n kekuatan masing2..
    yg penting, kita jgn putus asa dan kena terus lg bjuang mncari ilmu...

    syed pon tegur la ape2 yg munir kurg yer..
    hehe...
    jazakallah khairan kathira..

    ReplyDelete
  3. salam ya akhi..
    memang benar, kdgkala akal kita menafikan sesuatu perbuatan munkar., tetapi disebabkan dorongan nafsu yang lebih kuat, lebih-lebih lagi apabila nafsu itu didalangi oleh syaitan, maka kdgkala akhirnya akal dan hati juga akan tunduk kpd nafsu itu..

    jadi apa cara terbaik menurut akhi munir utk menjaga hati dan akal, serta melemahkan nafsu ini..mgkn ade pndpt yg ingin dikongsikan..

    mohon teguran jika terdapat sbrg kesalahn..

    wallahu'alam.. : )

    ReplyDelete
  4. jage hati dan akal...slalukanlah berbuat baik...
    tak kira amal ibadah kpd Allah, atau bbuat baik kpd manusia, tp kalo kita buat ikhlas krn Allah..maka lama2 hati kita akan terbentuk mjadi hati yg bersih...

    tarbiyah sgt penting utk mjaga hati ni...
    jadi, kumpulkn ilmu sbyk mungkin, didik diri kita dgn amalknnya dlm khidupan...

    insyaAllah kwn2 tambah la yer...sy pon xtau sgt...=)

    ReplyDelete