Thursday, November 5, 2009

Berdoalah dan terus berdoa

InsyaAllah, sempena musim exam ini, saya ingin kongsikan hadis-hadis dan ayat Al-Quran mengenai berdoa. Semoga dengan perkongsian yang kecil ini dapat membantu rakan-rakan yang bakal atau pun sudah selesai menghadapi exam final.

Diriwayatkan oleh Ahmad dan Ashab as-Sunan dari an-Nu'man bin Basyir bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda:
"Sesungguhnya berdoa merupakan ibadah." Kemudian baginda membaca ayat berikut, "Berdoalah kamu kepadaKu, nescaya Aku kabulkan doamu itu. Orang-orang yang menyombongkan diri hingga tidak mahu beribadah kepadaKu, sungguh mereka itu akan masuk neraka dalam keadaan hina-dina" (Surah al-Mukmin, ayat 60)

Allah menyuruh kita sebagai hamba-hambaNya untuk berdoa kepadaNya, yakin dengan kuasaNya, kerana Allah Maha Kuasa atas tiap sesuatu. Allah juga menyarankan kita supaya tidak sombong, tidak terlampau yakin dengan kelebihan diri yang sebenarnya sangat lemah dalam menghadapi kehidupan ini.

Diriwayatkan at-Tirmizi dari Abu Hurairah bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda:
"Sesiapa ingin doanya dimakbulkan oleh Allah Taala ketika dalam keadaan bahaya dan kesusahan, hendaklah dia memperbanyakkan berdoa ketika dalam keadaan senang."

Hadis ini memperingatkan kita, supaya terus menerus berdoa walaupun dalam keadaan senang. Ini kerana, waktu senang itu manusia mudah lupa dan leka. Jadi kita tidak boleh berhenti daripada berdoa kepada Allah walaupun kita dalam keadaan serba selesa. Pintalah supaya Allah tidak timpakan ujian yang berat kepada kita pada masa akan datang.

Dari Aisyah r.a. bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda:
"Sikap berhati-hati tidak ada gunanya ketika berhadapan dengan takdir, sedangkan doa akan bermanfaat, sama ada terhadap perkara yang telah terjadi mahupun yang belum terjadi. Ketika malapetaka turun lalu disambut dengan doa, maka keduanya akan bertarung hingga hari kiamat"
-diriwayatkan oleh al-Bazzar dan at-Thabrani (al-Hakim menyatakan sanadnya sahih)-

Walaupun kita telah melakukan persiapan secukupnya, kita telah mengulangkaji semua yang telah dipelajari, kita belum tahu apakah ujian yang akan diberikan kepada kita. Oleh itu, Rasulullah s.a.w. mengajar kita pada hadis ini, bahawa doa adalah senjata paling berguna ketika menghadapi ujian-ujian tersebut, walaupun hanya menghadapi soalan-soalan peperiksaan, insyaAllah. Ianya tidak bermaksud kita perlu bergantung pada doa semata-mata, tetapi perlu juga berusaha melakukan persiapan sebaik mungkin.

Dari Abu Umamah, katanya:
"Seseorang bertanya: 'Wahai Rasulullah! Bilakah doa itu lebih cepat dimakbulkan oleh Allah?' Baginda menjawab: 'Doa yang dibaca ketika penghujung malam dan setiap selesai mengerjakan solat-solat fardu"
-diriwayatkan oleh at-Tarmizi dengan sanad yang sahih-

Dari Abu Hurairah bahawa Nabi s.a.w. bersabda:
"Jarak yang paling dekat antara seorang hamba dengan Tuhannya ialah ketika dia sedang sujud. Oleh itu, perbanyakkanlah membaca doa pada saat itu, kerana besar kemungkinan akan dimakbulkan"
-diriwayatkan oleh Muslim-

Dua hadis diatas ini menerangkan antara waktu-waktu yang baik untuk kita berdoa. Dalam hadis lain juga ada menyatakan, bahawa sepertiga akhir malam itu, Allah turun dan mendengar doa hamba-hambaNya yang bangun berdoa. Sebab itulah baginda selalu melakukan solat sunat tahajud diakhir malam. Begitu juga ketika kita sujud, waktu itulah yang terbaik untuk kita berdoa kepada Allah dalam setiap solat kita.

"Dan janganlah kamu kuatkan suaramu waktu berdoa, jangan pula berbisik-bisik dengan suara perlahan, tetapi tempuhlah jalan tengah antara kedua itu"
-sirah al-Isra', ayat 110-

"Mohonlah kepada Tuhanmu dengan merendahkan diri dan tidak menguatkan suara! Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang yang melampaui batas!"
-surah al-A'raf, ayat 55-

Allah berfirman melalui dua ayat diatas, supaya kita berdoa dalam keadaan yang sederhana. Tidak terlalu kuat, dan tidak terlalu perlahan suara ketika berdoa itu. Kita berdoalah dengan yakin bahawa Allah mendengar setiap doa kita, kerana Allah itu Maha Mendengar.

Semua hadis-hadis dan ayat diatas saya ambil daripada kitab Fiqh Sunnah tulisan As-Sayid Sabiq. Semoga post kali ini bermanfaat buat rakan-rakan. Selamat Menghadapi Final Exam! =)

No comments:

Post a Comment