Thursday, November 19, 2009

Berkenalan dengan hadis Rasulullah s.a.w....

InsyaAllah, pada post kali ini, saya kongsikan serba sedikit ilmu mengenai hadis-hadis. Ilmu ini sangat penting, terutama bagi kita yang mengaku beriman kepada Allah Taala, seperti hadis yang saya tulis dalam post sebelum ini. Tergerak saya ingin kongsikan ilmu ini kerana saya tahu ramai diantara kita yang masih belum betul-betul mengetahuinya, terutama diri saya, yang baru tergerak untuk belajar lebih dalam mengenai ilmu-ilmu hadis.

Saya ingin berkongsikan serba sedikit isi-isi, ilmu mengenai hadis yang saya baca daripada sebuah buku tulisan Adlan Bin Abd. Aziz, 20 Persoalan Asas Tentang Hadis. Huraian-huraiannya sangat mudah difahami, bagus bagi mereka yang masih belum mengenali ilmu berkaitan hadis. Dibawah ini saya sertakan link e-book supaya rakan-rakan dapat turut membaca. Mohon teguran jika terdapat salah silap dalam post saya ini.
20 Persoalan Asas Tentang Hadis

Rasulullah s.a.w. telah mendoakan secara khusus bagi mereka yang mempelajari hadis baginda s.a.w. dengan sabdanya:
"Semoga Allah memberikan cahaya kepada seseorang yang mendengar hadis daripadaku lalu menghafaznya sehingga dia menyampaikannya kepada orang lain"
-hadis sahih riwayat Abu Daud, dan imam-imam lain dengan lafaz sedikit berbeza-

Pengumpulan hadis-hadis ini telah bermula oleh para sahabat lagi, ada yang menghafalnya dan ada juga yang mencatatkan. Pada zaman khalifah Umar Abd. Aziz, beliau telah mengarahkan hadis-hadis ini dikumpulkan secara rasmi. Begitu juga pada kurun ke-3 Islam, pengumpulan ini diteruskan dan terhasillah buku-buku yang kita kenali sekarang, Sahih Bukhari, Muslim, hadis-hadis riwayat Ibn Majah, An-nasaie, Abu Daud dan at-Tirmizi. Begitulah sejarah secara ringkasnya mengenai ilmu hadis.

Kemudian para ulama mengkategorikan hadis-hadis ini kepada hadis sahih, hasan, dha'if, sangat dha'if (dhaif jiddan), dan palsu (maudhu'). Pembahagian ini bukanlah satu perkara yang diambil remeh, tetapi adalah satu tanggungjawab para ulama dalam mengasingkan hadis yang dibuat-buat dan palsu. Ini berdasarkan hadis baginda s.a.w.:
"Sesiapa yang berbohong menggunakan namaku, maka dia telah menempatkan tempatnya didalam neraka"
-hadis riwayat Bukhari dan Muslim-

Setiap hadis dikaji dan dinilai oleh para ulama' sejak zaman berzaman menggunakan kaedah hadis yang dikenali sebagai Ilmu Mustolah al-Hadis. Untuk mencapai tahap Sahih, sesuatu hadis mesti memenuhi 3 syarat utama, iaitu:
1) Sanadnya bersambung (periwayatnya bertemu dengan periwayat sebelumnya)
2) Periwayat-periwayatnya daripada kalangan mereka yang boleh dipercayai
3) Tidak ada kecacatan yang tersembunyi dan diketahui oleh para pengkaji

Pengkajian oleh ulama hadis ini bukanlah sesuatu yang mudah, malah memerlukan ketelitian. Pengsahihan hadis ini sangat penting dalam menjaga kesucian agama Islam, dan tanggungjawabnya sangatlah berat seperti yang dinyatakan oleh Rasulullah s.a.w. dalam hadis yang saya berikan diatas.

Seperti yang kita tahu, hadis-hadis yang dikumpulkan dalam Sahih Bukhari dan Sahih Muslim memang tidak diragui lagi kesahihannya. Bagi 4 buku 'sunan' seperti Sunan alTirmizi, Sunan Abu Daud, Sunan anNasaie, dan Sunan Ibn Majah, tidak semuanya adalah hadis sahih. Hal ini dapat dikenal pasti dengan merujuk kepada kajian dan ulasan ulama hadis yang terkenal.

Jika rakan-rakan banyak membaca dan mencari buku-buku hadis, pasti akan menemui buku yang dicetak bersama kajian dan semakan yang lebih dikenali dengan istilah tahqiq. Istilah tahqiq membawa maksud kajian semula terhadap teks sesuatu buku hadis dan juga kajian terhadap kesahihan hadis-hadis dalam buku tersebut. Tahqiq ini selalunya dilakukan oleh ulama hadis, dan diterangkan dibawah setiap hadis-hadis.

Antara pengkaji hadis masa kini yang terkenal ialah Ahmad Muhammad Syakir, Muhammad Nasiruddin al-Albani, Syuaib al-Arnouth, Ahmad Ibn al-Shiddiq al-Ghumari, Abd. Qadir al-Arnouth, Basyar Awwad Ma'ruf dan banyak lagi. Kita boleh cari hasil-hasil kajian mereka, termasuk tahqiq terhadap hadis-hadis dalam buku hadis yang terkenal, untuk mengasingkan hadis yang sahih dan hadis dha'if serta palsu.

Hanya hadis-hadis sahih dan hasan yang boleh digunakan dalam mengeluarkan sesuatu hukum. Ada pendapat yang menyatakan boleh beramal dengan hadis dha'if, tetapi dengan syarat-syarat tertentu. Kata seorang pengkaji hadis yang terkenal, Muhammad Nasiruddin al-Albani dalam bukunya:
"Telah mahsyur dikalangan ahli ilmu dan penuntutnya bahawa hadis dha'if boleh diamalkan dalam fadhilat amalan dan mereka menyangka tiada perselisihan dalam pendapat tersebut"

Seterusnya al-Albani menyebut antara sebab utama ramai berpendapat sebegitu ialah kerana kata-kata Imam al-Nawawi. Imam al-Nawawi dalam banyak bukunya menyatakan telah disepakati oleh para ulama bahawa boleh beramal dengan hadis dha'if. Pendapat Imam al-Nawawi ini diragui ketepatannya kerana terdapat ulama-ulama lain dalam bidang hadis yang tidak sependapat dengan beliau, seperti Yahya Ibn Ma'in, Abu Bakr Ibn al-Arabi, Ibn Hazm dan sebagainya."

Walaupun begitu, kita sebagai orang yang kurang berilmu, sebaik-baiknya kita cubalah beramal dengan hadis-hadis yang sahih. Hadis-hadis yang sahih sudah banyak dan mencukupi untuk dijadikan dalil dan hujah dalam amal ibadah dan amalan harian. Tidak perlu kita salahkan mana-mana pihak, tetapi berlapang dadalah dalam hal ini, supaya umat Islam tidak berpecah.

Perkara yang lebih penting ialah akidah, keimanan kita kepada Allah dan Rasulullah s.a.w. Jika ada sesuatu yang benar dan jelas dilarang Allah, maka kita jauhkan. Jika ada perkara yang diragukan, kita pilihlah yang paling baik dan selamat. Perkara ini sangat perlu kita ketahui dan fahami, kerana ianya menjadi salah satu isu yang diperheboh-hebohkan dan boleh menyebabkan orang pandang serong terhadap agama Islam.

Itulah sebabnya kita sebagai umat Islam yang beriman, perlu menuntut ilmu dan menjauhi kejahilan terhadap agama kita sendiri. Kita tidak boleh terlalu taksub mengikut kata-kata seseorang walaupun ianya ustaz, kerana setiap manusia ada kelemahan masing-masing. Apa yang perlu ialah kita kena banyak membaca dan menuntut ilmu dari banyak orang-orang yang berilmu, tidak cukup pada seorang saja.

Satu amaran dari Rasulullah s.a.w.:
"Jauhilah kamu dari perkara yang diada-adakan (dalam agama), kerana setiap yang diada-adakan itu adalah bid'ah, dan setiap bid'ah adalah sesat."
-diriwayatkan Abu Daud dan Tirmizi, berkata at-Tirmizi 'Hadis ini hasan sahih'. Ibnu Hibban dan al-Hakim menyatakan hadis ini sahih-

Maka segala kebaikan ialah apa yang dibawak oleh syarak dan berpada dengannya. Perlu ditekankan disini, manhaj Ahl al-Sunnah wal-Jamaah ialah tidak menghukum seseorang kerana kejahilan yang tidak disengajakan. Oleh itu jika seseorang melakukan ibadah dengan sangkaannya benar, sedangkan hakikatnya adalah sebaliknya, maka dia tetap perolehi pahala. Contohnya kita yang tidak dapat membezakan hadis dengan bukan hadis, sahih dengan bukan sahih dan yang tidak mampu memperoleh ilmu agama dari sumber yang tulen. Ini semua dengan syarat dia tetap berusaha, sehingga bila sampai kepadanya ilmu yang sahih dan tulen, dia tidak bersikap ego terhadapnya tetapi terus merendah diri menerimanya.

"Kecuali orang yang bertaubat dan beriman serta mengerjakan amal yang baik, maka orang-orang itu, Allah akan menggantikan kejahatan mereka dengan kebaikan dan Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihi"
-surah Furqan, ayat 70-

Post kali ini saya banyak merujuk pada buku 20 Persoalan Asas Tentang Hadis dan hadis terakhir ini daripada buku Bid'ah Hasanah:Istilah Yang Disalah Fahami. Mohon teguran atas silap salah. =)

2 comments:

  1. alhamdulillah, syukran, perkongsian yg sgt menarik dan bermanfaat :)

    ReplyDelete
  2. trime kasih...
    hnya kongsi ape yg dibaca...
    diri ni pon blom blaja btol2 dlm ilmu hadis...
    insyaAllah same2 kita blaja lg..

    ReplyDelete