Thursday, March 15, 2012

Jangan lemahkan dirimu kerana cinta


Memang fitrah manusia memerlukan perhatian dan kasih sayang, tidak kira kepada ibu bapa, sahabat, suami atau isteri, apatah lagi kepada Pencipta Yang Agung, iaitu Allah Taala. Apatah lagi di zaman remaja menuju ke alam pekerjaan ini, begitu ramai yang memperkatakan mengenai cinta dan perkahwinan.

Sebagai Muslim, kita tahu cinta yang tertinggi adalah kepada Allah dan Rasulullah s.a.w., sebagaimana hadis yang popular berkenaan 3 perkara yang memberi kemanisan iman, iaitu cinta kepada Allah dan Rasul-Nya melebihi cinta kepada yang lain, mencintai orang lain kerana Allah semata-mata, dan benci untuk kembali kepada kekufuran sebagaimana dia benci dicampak kedalam api neraka(riwayat Bukhari).

Sangat menyedihkan apabila seseorang Muslim itu meletakkan cinta manusia itu lebih tinggi daripada cintanya kepada Tuhan, kerana cinta manusia ini bersifat sementara dan tidak kekal. Status dan wall post di Facebook berkenaan 'cinta manusia' setiap hari hanya akan melemahkan iman kita. Apabila tidak dapat meraih 'cinta' itu, maka diceritakan pula kekecewaan dan kesedihan kepada khalayak ramai. Perkara ini jelas memperlihatkan kelemahan diri kita.

Bagi mereka yang mempunyai kefahaman tentang Islam, kita sepatutnya tahu mana yang baik dan mana yang buruk. Sangat sayang apabila seorang pendakwah dan penggerak Islam itu juga turut hanyut dengan 'cinta manusia'. Walaupun postnya berbentuk Islamik, namun isinya jelas mempersoalkan cinta dan perasaan sesama manusia. Lebih menyedihkan apabila post-post begini ditulis hampir setiap hari, sedangkan banyak kerja-kerja dakwah yang kita lupakan.

Sama-samalah kita refleksi diri kita, sejauh manakah cinta kita kepada Allah Yang Maha Penyayang. Adakah cinta kepada hambaNya itu mampu meningkatkan iman kita dan membawa kita kepada kejayaan dunia akhirat, atau ianya hanya melemahkan kita dan menghanyutkan kita dalam kebahagiaan yang sementara. Sama-sama kita perbaiki kelemahan diri. Teruslah berbuat kebaikan dan kebenaran agar hidup kita diberkati Allah Taala.

Dari Syaddad bin Aus, Nabi s.a.w. bersabda:
"Orang yang cerdik (berakal) ialah orang yang memperhitungkan keadaan dirinya dan suka beramal mencari bekal sesudah matinya, sedangkan orang yang lemah ialah orang yang dirinya selalu mengikuti hawa nafsunya dan mengharap-harapkan kemurahan Allah atasnya, yakni mengharapkan kebahagiaan dan pengampunan di akhirat, tanpa beramal soleh"
-riwayat Tirmidzi, hadis hasan-

No comments:

Post a Comment