Monday, February 20, 2012

Berterusan dalam melakukan perubahan


Pernahkah kita merasai sukarnya untuk melakukan sesuatu kebaikan? Kadangkala bila kita cuba melakukan sesuatu kebaikan yang jarang dilihat, maka akan ada pandangan negatif terhadap kita. Dirasainya sebagai 'pelik', 'buang tebiat', malah ada yang mengatakan kita 'tidak sihat'. Mungkinkah itu suatu lumrah?

Apabila sesuatu kebaikan itu dibalas dengan negatif, maka kita akan berasa berat untuk teruskan.  Kita rasa bersalah, takut diperkatakan oleh orang lain, dan akhirnya kita meninggalkan kebaikan itu walaupun kita tahu ianya benar-benar baik. Itulah beratnya ujian untuk melakukan perubahan pada diri.

"Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata 'Kami beriman', sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu cubaan)?"
-surah Al-Ankabut, ayat 2-

Memang kebaikan itu selalunya sukar untuk dibuat, walaupun hanya membuang sampah kedalam tong sampah. Apatah lagi bagi yang baru berjinak untuk berubah, melakukan sunnah Rasulullah s.a.w. dan perintah Allah Taala itu terasa sangat berat dan menyusahkan.

"Kamu benar-benar akan diuji dengan harta dan dirimu. Dan (juga) kamu benar-benar akan mendengar dari orang-orang yang diberi Kitab sebelummu dan dari orang yang mempersekutukan Allah itu, gangguan yang banyak menyakitkan hati. Jika kamu bersabar dan bertaqwa, maka sesungguhnya yang demikian itu termasuk urusan yang patut diutamakan"
-surah Ali-Imran, ayat 186-

Apa yang terbaik untuk pastikan kebaikan itu berterusan adalah melakukannya berdasarkan ilmu. Apabila kita faham apa erti kebaikan yang sebenar menurut pandangan Allah dan Rasulullah s.a.w., insyaAllah kita akan lebih yakin untuk melakukannya. Tetapi jika kita sekadar ikut-ikutan, tidak faham erti sesuatu kebaikan itu, maka mudahlah untuk kita meninggalkan amalan tersebut.

Jika kita mudah rasa lemah, carilah kawan yang mampu menyokong kita kearah kebaikan. Keadaan sekeliling mampu mempengaruhi kita. Jika 'kawan' disekeliling selalu memberi pandangan negatif terhadap kebaikan yang kita ingin lakukan, maka kita akan mudah berputus asa dan akan tewas dalam melakukan kebaikan.

Dan yang paling penting adalah doa kepada Allah Taala, agar tetapkan kita pada kebaikan. Semoga kebaikan yang kita lakukan, walaupun sedikit, tetapi ianya diberkati. Tabahkan diri, dan teruslah melakukan perubahan kearah kebaikan yang diredhai Allah. ^^

"Barangsiapa dijauhkan dari Neraka dan dimasukkan ke dalam Syurga, maka sungguh ia telah beruntung. Kehidupan dunia itu tidak lain hanyalah kesenangan yang memperdayakan"
-surah Ali-Imran, ayat 185-

No comments:

Post a Comment