Sunday, May 9, 2010

Ulangkaji - Cara Berdoa


Dan Tuhanmu berfirman, "Berdoalah kepadaKu, nescaya akan Aku perkenankan bagimu. Sesungguhnya orang-orang yang sombong tidak mahu menyembahKu, akan masuk neraka Jahannam dalam keadaan hina dina."
-surah Ghafir (40), ayat 60-

Inilah perintah daripada Allah kepada hambaNya, supaya berdoa hanya kepadaNya, dan Allah juga menjamin akan menqabulkan doa tersebut. Para penyusun kitab sunan yang empat meriwayatkan hadis dari Nu'man bin Basyir, bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda "Sesungguhnya doa itu adalah ibadah" kemudian baginda bacakan ayat diatas (Tirmizi menyatakan hasan sahih, Sahih: lihat Shaahihul Jami'). Berkenaan orang-orang yang sombong itu, Ibnu Katsir menyatakan bahawa mereka adalah orang yang tidak mahu berdoa dan mengesakan Allah.

Untuk post kali ini, saya ingin tuliskan berkenaan fiqh doa. Setiap hari, hamba-hamba yang beriman kepada Allah pasti akan berdoa, cuma kadang-kadang ada antara kita yang tidak tahu bagaimana cara berdoa sebenarnya, berdasarkan Al-Quran dan hadis. Semoga post kali ini memberi serba sedikit ilmu buat rakan-rakan.

Salah satu tatacara berdoa yang kita cukup tahu ialah dengan mengangkat tangan. Contohnya hadis sahih Bukhari, Ibnu Umar mengatakan, "Nabi s.a.w. mengangkat kedua tangannya mengucapkan 'Ya Allah, aku berlepas diri kepadaMu dari apa yang dilakukan Khalid." Juga Abu Musa Al- As'ari mengatakan, "Nabi s.a.w. berdoa lalu beliau mengangkat kedua tangannya dan aku melihat putihnya kedua ketiak beliau."

Antara perkara yang kita tidak tahu ialah, bukan semua doa Rasulullah s.a.w. mengangkat tangan, seperti doa masuk ke tandas, doa selepas azan dan sebagainya. Kebanyakan hadis yang menyatakan baginda mengangkat tangan adalah ketika doa khusus, meminta apa yang kita mahu, seperti doa minta hujan yang dilakukan Rasulullah s.a.w. Jadi apabila sedang doa beramai-ramai, kita melihat ada orang yang tidak menadah tangan, maka janganlah kita katakan mereka ini tidak berdoa.

Selain itu, tiada hadis sahih yang menyatakan baginda menyapu muka selepas berdoa, seperti yang selalu kita lakukan. Perkara ini dinyatakan oleh Syaikh al-Torifi dalam Zawaid Sunan Abu Daud, yang menyatakan bahawa hadis tersebut dhaif, dan tiada satu pun dalam hal ini yang sahih. Al-Hafiz Ibnu Hajar pula mengatakan bahawa semua riwayat-riwayat ini dapat menguatkan antara satu sama lain sehingga menaikkan darjatnya kepada hasan. Namun begitu, kita boleh memilih mana-mana pendapat, samada menyapu muka selepas berdoa atau pun tidak.

Apabila kita ingin berdoa, mulakan dengan memuji Allah dan berselawat ke atas Nabi s.a.w. Dari Fudhalah bin Ubaid, bahawa Rasulullah s.a.w. pernah mendengar seorang lelaki berdoa setelah selesai mengerjakan solat, tanpa mengagungkan Allah dan berselawat kepada Nabi s.a.w. terlebih dahulu. Melihat itu, beliau bersabda, "Orang ini terlampau tergesa-gesa". Kemudian beliau memanggil orang itu dan berkata kepadanya "Jika salah seorang antara kamu berdoa, hendaklah memulakannya dengan mengagungkan Tuhan Yang Maha Agung lagi Maha Mulia serta menyanjungNya, kemudian disusuli membaca selawat ke atas Nabi s.a.w. Setelah itu barulah berdoa dan meminta apa yang diinginkan."
-riwayat Abu Daud, an-Nasai dan at-Tirmizi yang menyatakannya sahih-

Adab penting dalam berdoa ialah berdoa dengan merendah diri, dan tidak menguatkan suara. Jika kita ingin merintih mahupun menangis, teruskan. Allah berfirman, "Mohonlah kepada Tuhanmu dengan merendah diri dan suara yang lembut. Sesungguhnya Dia tidak menyukai orang yang melampaui batas."
-surah Al-A'raf (7), ayat 55-

Berdoa juga mestilah dengan keyakinan ia akan dikabulkan, penuh pengharapan kepadaNya. Dari Abu Hurairah bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda, "Janganlah seseorang antara kamu menyatakan 'Ya Allah ampunilah aku bila Engkau inginkan. Ya Allah rahmatilah aku bila Engkau menginginkannya.' Tetapi kuatkanlah azam ketika berdoa, sesungguhnya tidak seorang pun yang dapat memaksaNya."
-riwayat Bukhari (Kitab Doa, Bab: Hendaklah memantapkan permohonan, tiada yang memaksa Allah), Muslim-

Kita juga tidak boleh tergesa-gesa dan menganggap doa lambat dimakbulkan. Allah telah janjikan dalam ayat Al-Quran di atas bahawa dia akan kabulkan, cuma mungkin Dia lambatkan, atau Dia ganti dengan sesuatu yang lebih baik dari apa yang kita minta. Dari Abu Hurairah, bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda, "Akan dikabulkan permohonan seseorang antara kamu selama dia tidak tergesa-gesa dengan mengatakan 'Aku telah berdoa tetapi belum dimakbulkan."
-riwayat Bukhari (Kitab Doa, Bab: Dikabulkan doa selama tidak tergesa-gesa)-

Dalam berdoa, kita mintalah perkara-perkara yang baik, jangan sesekali kita mendoakan sesuatu yang buruk, apatah lagi untuk diri kita. Rasulullah s.a.w. bersabda, "Janganlah kamu mendoakan kebinasaan ke atas dirimu, anak-anakmu, pembantu dan harta milikmu. Apatah lagi doamu itu bertepatan dengan suatu saat dimana Allah memakbulkan, hingga doa jahatmu itu akan benar-benar dimakbulkan."
-riwayat Muslim (Kitab Zuhud dan Nasihat, Bab: Hadis Jabir)-

Didalam buku Fiqh Sunnah oleh Sayyid Sabiq turut dikatakan supaya memilih kalimat doa yang mencakupi makna luas. Contohnya doa dalam ayat 201 surah Al-Baqarah, dimana Anas menyatakan bahawa Nabi s.a.w. selalu berdoa dengan doa tersebut (riwayat Bukhari). Jika kita selalu membaca hadis-hadis, kebanyakan doa-doa baginda tidak terlalu panjang seperti yang masyarakat kita selalu amalkan, tetapi doanya ringkas dan bermakna. Kadangkala pujian kepada Allah itu lebih panjang daripada apa yang diminta.

Jika kita tidak pandai berbahasa Arab, maka dibolehkan kita berdoa dalam bahasa Melayu. Apa yang penting, kita mestilah faham apa yang kita doakan, insyaAllah doa itu akan diterima Allah. Masyarakat kita selalu berdoa beramai-ramai, sedangkan kita tidak faham isi kandung doa tersebut, seperti contoh berdoa selepas solat. Maka yang terbaik ialah kita berdoalah sendiri, minta apa yang kita hajati, moga-moga Allah merahmati.

InsyaAllah ada banyak doa-doa yang sahih dari Nabi s.a.w. yang boleh kita amalkan. Hafallah dan fahami maknanya. Semoga dengan perkongsian ini, kita dapat serba sedikit memperbaiki amalan kita, agar doa kita diterima dan dimakbulkan oleh Allah. Jika terdapat kesalahan dalam post ini, mohon teguran. =)

"Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu tentang Aku, maka sesungguhnya Aku dekat. Aku kabulkan permohonan orang yang berdoa apabila dia berdoa kepadaKu. Hendaklah mereka itu memenuhi perintahKu, dan beriman kepadaKu, agar mereka beroleh kebenaran."
-surah Al-Baqarah (2), ayat 186-

No comments:

Post a Comment