Friday, December 17, 2010

Bersabarlah wahai diri


"Wahai orang-orang beriman! Mohonlah pertolongan (kepada Allah) dengan sabar dan solat. Sungguh, Allah beserta dengan orang-orang yang sabar."
-surah Al-Baqarah, ayat 153-

InsyaAllah untuk post kali ini, saya ingin kongsikan sedikit hadis-hadis berkenaan sabar, sabar dan sabar. Semoga Allah meletakkan kita dikalangan hamba-hambaNya yang sabar. ^^

Dari Abu Sa'id Al Khudri berkata; Beberapa orang dari kalangan kaum Anshar sering meminta-minta sedekah kepada Rasulullah s.a.w. dan mereka selalu diberi. Sehingga pada suatu ketika Rasulullah s.a.w. kehabisan apa yang mereka minta, maka beliau pun bersabda:

"Selama sesuatu yang baik masih ada padaku, sekali-kali tidaklah akan kusembunyikan terhadapmu. Tetapi, siapa yang bersikap 'iffah (memelihara diri dari meminta-minta) maka Allah akan memeliharanya pula. Dan siapa yang merasa cukup dengan apa yang ada, Allah akan mencukupinya pula. Dan siapa yang sabar, Allah akan menambah kesabarannya. Tidak ada suatu pemberian yang diberikan kepada seseorang, yang lebih baik dan lebih melapangkan dada melainkan kesabaran."
-riwayat Muslim (no. 1745), Bukhari (no. 5989)-

Dari Anas bin Malik radliallahu 'anhu berkata,: Nabi Shallallahu'alaihiwasallam pernah berjalan melewati seorang wanita yang sedang menangis di sisi kubur. Maka Beliau berkata,: "Bertakwalah kepada Allah dan bersabarlah". Wanita itu berkata,: "Kamu tidak mengerti keadaan saya, karena kamu tidak mengalami musibah seperti yang aku alami".

Wanita itu tidak mengetahui jika yang menasihati itu adalah Nabi s.a.w. Lalu dia diberitahu: "Sesungguhnya orang tadi adalah Nabi s.a.w. Spontan wanita tersebut mendatangi rumah Nabi s.a.w. namun dia tidak menemukannya. Setelah bertemu dia berkata; "Maaf, tadi aku tidak mengetahui anda". Maka Beliau bersabda: "Sesungguhnya sabar itu pada goncangan pertama (saat datang musibah)".
-riwayat Bukhari (no. 1203), Muslim (no. 1534)-

Dari Abdullah bin 'Amr, ia berkata; wahai Rasulullah, beritahukan kepadaku mengenai jihad dan perang! Kemudian beliau berkata:

"Wahai Abdullah bin 'Amr, seandainya engkau berperang dalam keadaan bersabar dan mengharapkan pahala, maka Allah akan membangkitkanmu dalam keadaan bersabar dan mengharapkan pahala. Dan apabila engkau berperang untuk dilihat dan berbangga diri, maka Allah akan membangkitkanmu dalam keadaan ingin dilihat serta berbangga diri. Wahai Abdullah bin 'Amr, dalam keadaan yang mana engkau berperang atau terbunuh maka Allah akan membangkitkanmu dalam keadaan seperti itu."
-riwayat Abu Daud (no. 2157)-

"Dan Kami pasti akan menguji kamu dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan sampaikanlah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar. Iaitu orang yang apabila ditimpa musibah, maka berkata 'Inna lillahi wainna ilaihi raji'un'. Mereka itulah yang memperoleh keampunan dan rahmat dari Tuhannya, dan mereka itulah orang yang mendapat petunjuk"
-surah Al-Baqarah, ayat 155-157-

No comments:

Post a Comment