Saturday, July 30, 2011

Ramadhan datang lagi ^^


Assalamualaikum. Alhamdulillah, sama-sama kita bersyukur kepada Allah kerana masih memberi kita peluang untuk bersama dalam bulan Ramadhan, bulan yang mulia dan penuh dengan keberkatan.

"Barangsiapa yang menegakkan Ramadhan kerana iman kepada Allah dan mengharapkan pahala (hanya dari-Nya), maka akan diampuni dosa-dosa yang telah dikerjakannya."
-sahih Muslim(no 1870), sahih Bukhari(no. 1869)-

Menegakkan Ramadhan yang dimaksudkan diatas berdasarkan riwayat hadis lain adalah ibadah puasa dan solat malam. Jika diambil secara umumnya, maka ibadah-ibadah yang wajib itu diperbaiki dan yang sunat diperbanyakkan, dengan niat penuh keimanan kepada Allah dan mengharapkan pahala hanya dari-Nya.

"Solat lima waktu, jumaat ke jumaat, dan Ramadhan ke Ramadhan berikutnya adalah penghapus untuk dosa antara keduanya selagi dia menjauhi dosa besar"
-sahih Muslim(no 344)-

"Ibnu 'Abbas r.a berkata bahawa Nabi s.a.w adalah orang yang paling lembut (dermawan) dalam segala kebaikan. Dan kelembutan Beliau yang paling baik adalah saat bulan Ramadhan ketika Jibril alaihisalam datang menemui Beliau. Dan Jibril a.s. datang menemui Beliau pada setiap malam di bulan Ramadhan (untuk membacakan Al Qur'an) hingga Al Qur'an selesai dibacakan untuk Nabi s.a.w. Apabila Jibril a.s. datang menemui Beliau, maka Beliau adalah orang yang paling lembut dalam segala kebaikan melebihi lembutnya angin yang berhembus".
-sahih Muslim(no 1769)-

InsyaAllah sama-sama kita perbaiki diri kita dengan pelbagai amal soleh dan ibadah kepada Allah. Jadikan bulan Ramadhan ini sebagai waktu untuk kita memperbanyakkan ilmu akhirat dan menjadi pencetus semangat untuk kita terus beribadah pada bulan-bulan seterusnya. Allahu'alam. ^^

2 comments:

  1. semoge ramadan ni lebey baek dan penghapus dosa

    ReplyDelete
  2. insyaAllah... ^^
    beribadahlah seperti ini ramadhan yg terakhir buat kita...krn ajal maut semua di tangan Allah...

    ReplyDelete