Saturday, February 7, 2009

Kelapa?? Kenapa??


Kelapa sudah lama dikenali terutama bagi penduduk malaysia. Tapi ada sesetengah orang mengatakan santan kelapa boleh menggemukkan dan menyebabkan kolestrol tinggi, betul ke???

Kajian mendapati minyak kelapa mengandungi asid lemak rantai sederhana (medium chain fatty acid, MCFA) yang tinggi. Wow!Jika kita tak tau ape itu MCFA mesti kita akan fikir untuk tidak mengambil makanan bersantan dan menggunakan minyak kelapa.

Sebenarnya asid lemak rantai sederhana ni tidak merbahaya kepada badan. Yang merbahaya sebenarnye ialah asid lemak rantai panjang (long chain fatty acid, LCFA). MCFA didapati dapat menghasilkan tenaga segera dan tidak bebas dalam salur darah seperti LCFA. LCFA perlu diangkut ke hati dan sebahagiannya diangkut oleh darah keseluruh badan dan disimpan dalam bentuk lemak.

Dalam kajian oleh Dr. Bruce Fife mendapati bahawa minyak kelapa sebenarnya dapat mengurangkan berat badan, berlawanan daripada apa yang kita faham. Macam mane amik lemak tapi berat badan turun??? Persoalan ni pun penah bermain dalam fikiran saya, tapi setelah membaca buku dan internet mengenai minyak kelapa, terbukti yang minyak kelapa dapat mengurangkan berat badan. Salah satu sebabnya ialah lemak tepu didalamnya dalam bentuk MCT (medium chain tryglyceride) tidak disimpan sebagai lemak dalam tisu badan, tetapi mudah diuraikan kepada tenaga. Kandungan kalorinya juga rendah sebab rantainya pendek, kerana setiap dua karbon yang terurai menghasilkan satu 'acetyl acid'. Salah satu artikel Dr. Bruce Fife ni, http://www.livecoconutoil.com/fife.htm

Jika kawan-kawan ada terbaca dalam buku 'biochemistry', MCFA dapat merentasi membran mitochondria tanpa menggunakan 'carnithine transferase'. Salah satu kelebihan MCFA ini ialah dapat mengubati penyakit diabetes. Kerana diabetes menyebabkan sel-sel kurang mendapat sumber tenaga dan mati, tetapi MCFA ini dapat memberi tenaga kepada sel-sel. Ianya juga didapati dapat meningkatkan tahap metabolisma sel.

MCT yang terdapat didalam minyak kelapa, sebenarnya merupakan salah satu bahan penting yang didapati dalam susu ibu. Seperti yang kita tahu, susu ibu dapat meningkatkan daya immunisasi bayi kerana daya tahan bayi yang masih lemah dan sel-selnya yang masih belum cukop matang.

Lemak tepu dari minyak kelapa didapati mengandungi asid laurik (lauric acid) yang tinggi. Asid laurik ni ditukarkan didalam badan kepada monolaurin yang memberi kesan anti-virus, anti-bacteria, anti-fungi dan kajian Dr Mary G. Enig mendapati ianya dapat menyembuhkan AIDS, penyakit yang dipercayai tiada penyembuhnya. Kawan-kawan boleh melayari laman web

http://www.aspartame.ca/page_oho2b.htm

http://www.westonaprice.org/knowyourfats/coconut_oil.html

Monolaurin didapati dapat menghapuskan pelbagai virus merbahaya seperti HIV, measles, vercular stomatitis virus (VSV), herpes simplex virus (HSV-1), visna, cytomegalovirus (CMV), Influenza virus, Pneumonovirus, Syncytial virus dan Rubeola.Sebahagian bakteria yang dilemahkan oleh monolaurin ialah listeria, Staphylococcus aureus, Streptococcus agalactiae, Groups A, B, F dan G streptococci, Gram-positive organisms; dan gram-negative organisms

Tetapi ianya didapati tidak membunuh bakteria yang baik dalam usus manusia. Jika kite dapati, penggunaan antibiotik dan sesetengah ubat turut menghapuskan bakteria baik tersebut. Minyak kelapa ialah salah satu ubat yang dapat membantu meningkatkan tahap kesihatan kita dan kajian masih belum mendapati kesan-kesan negatifnya setakat ini.

Masih banyak lagi kelebihan kelapa yang kita tidak tau sebenarnya. Ciptaan Allah yang maha agung ini pernah difitnah oleh pihak barat, kononnya merupakan penyebab sakit jantung. Tetapi kebenarannya adalah bertentangan. Sebahagian dari penduduk malaysia pun terikut-ikut dengan barat, yang sebenarnya nak menjatuhkan taraf minyak kelapa dan kelapa sawit kerana mereka inginkan minyak jagung mereka naik dipasaran. Kajian mendapati, minyak sayur-sayuran inilah sebenarnya yang menyebabkan penyakit jantung, kerana proses pemanasan dalam penghasilannya didapati menghasilkan lemak trans (trans fat) yang merbahaya. BENAR, tapi ramai tak tahu.

Jadi sama-samalah kita banyakkan membaca, sesungguhnya Allah menyuruh dalam wahyunya, 'bacelah'. Betapa pentingnya mencari ilmu ini kerana dengan ilmu inilah, kita akan menemui kebenaran. Jika ada salah silap dalam artikel yang saya tulis ni, tegur-tegurlah ye. =)

No comments:

Post a Comment