Tuesday, November 30, 2010

Doamu tidak akan disia-siakan


"Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu tentang Aku, maka (jawablah) bahawasanya Aku dekat. Aku mengabulkan permohonan orang yang berdoa kepadaKu, maka hendaklah mereka itu memenuhi (segala perintah)Ku dan hendaklah mereka beriman kepadaKu agar mereka selalu berada dalam kebenaran."
-surah Al-Baqarah, ayat 186-

Imam Ahmad meriwayatkan dari Abu Musa Al-Asy'ari bahawa ia mengatakan, "Ketika kami bersama Rasulullah s.a.w. dalam suatu peperangan, tidaklah kami mendaki tanjakan, menaiki bukit dan menuruni lembah, melainkan kami meninggikan suara ketika bertakbir. Kemudian baginda mendekati kami dan bersabda:

'Wahai sekalian manusia, tahanlah diri kalian, sesungguhnya kalian tidak berdoa kepada Rabb yang pekak dan jauh, akan tetapi kalian berdoa kepada Rabb yang Maha Mendengar dan Maha Melihat. Sesungguhnya Rabb yang kalian seru itu lebih dekat kepada seseorang di antara kalian daripada leher binatang tunggangannya. Wahai Abdullah bin Qais, maukah engkau aku ajarkan sebuah kalimat yang termasuk perbendaharaan syurga? Iaitu ucapan La haula walaa quwwata illaa billaah (tidak ada daya dan kekuatan melainkan hanya dengan pertolongan Allah)'"
-juga diriwayatkan Bukhari dan Muslim dengan sedikit perbezaan lafaz-

Dari Abu Sa'id bahawa Nabi s.a.w. bersabda: "Tidaklah seorang muslim berdoa kepada Allah dengan doa yang tidak mengandung dosa atau memutuskan tali silaturrahim melainkan Allah akan memberikan kepadanya satu di antara 3 perkara:
Pertama- boleh jadi Allah menyegerakan (pengabulan) baginya di dunia, atau
Kedua- Allah menyimpan baginya sebagai pahala di akhirat, atau
Ketiga- Allah menahan keburukan dari dirinya yang semisal dengan apa yang ia minta."

Mereka mengatakan, "kalau begitu, kami akan memperbanyakkan doa." Baginda bersabda, "Allah lebih banyak lagi (pemberianNya)."
-riwayat Imam Ahmad, disahihkan oleh Syaikh Al-Albani-

Marilah kita sama-sama perbanyakkan berdoa kepada Allah. Semoga perkongsian ini memberi kita kefahaman tentang cara dan syarat dalam berdoa, juga janji-janji Allah berkenaan penerimaanNya. Doa kita tidak akan disia-siakan olehNya selagi kita masih menuruti segala perintahNya dan berdoa dengan penuh keyakinan kepadaNya. Berdoalah dengan ikhlas dari hati, dengan penuh pemahaman dan pengharapan, bukan sekadar mengaminkan doa orang lain tanpa memahaminya, insyaAllah itulah yang terbaik. Wallahualam... =)

No comments:

Post a Comment