Monday, June 8, 2009

Apa yang ada.....

...kita bersyukurlah. Tidak semua yang kita ada, orang lain ada. Tetapi kadang-kadang kita terlupa akan nikmat-nikmat yang kita dapat, dan masih inginkan yang lebih baik lagi dari itu.

Sesetengah orang masih merasakan dirinya tak cukup cantik, belum cukup mewah dengan kekayaan dunia. Sehingga ada yang sanggup suntik, buat pembedahan untuk mendapatkan wajah yang diidamkan. Sedangkan Allah telah memberi yang sebaik-baiknya, walaupun lain dari orang lain.

"dan Dia memberinya rezeki dari arah yang tidak disangka-sangkanya. Dan barang siapa bertawakal kepada Allah, nescaya Allah akan mencukupkannya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan-Nya. Sungguh, Allah telah mengadakan ketentuan bagi setiap sesuatu"
-surah At-Talaq 65: ayat 3-

Ada juga yang sentiasa merasakan tidak cukup dengan rezeki dan kesenangan yang diberi. Apabila melihatkan orang lain lebih darinya, ada yang sanggup berlumba-lumba. Persaingan katanya, tetapi di hati terdapat iri hati dan perasaan kurang senang melihat kelebihan orang.

"Sungguh, manusia diciptakan bersifat suka mengeluh. Apabila dia ditimpa kesusahan dia berkeluh kesah, dan apabila mendapat kebaikan, dia jadi kikir"
-surah Al-Ma'arij 70: ayat 19-21-

Siapakah kita? Perlukah kita berbangga dengan kenikmatan dunia, yang hanya dipandang oleh mata manusia. Sedarkah kita ini diciptakan, oleh Yang Maha Esa, yang mana kita sering lupakan-Nya apabila sibuk dengan urusan dunia.

"Dan Allah mengeluarkan kamu dari perut ibumu dalam keadaan tidak mengetahui sesuatu pun, dan Dia memberimu pendengaran, penglihatan, dan hati nurani, agar kamu bersyukur"
-surah An-Nahl 16: ayat 78-

Agar kamu bersyukur, itu yang dikatakan Allah dalam Al-Quran yang suci. Jika kita fikir-fikir kembali, masih terdapat saudara kita yang tidak dapat mendengar, ada yang tidak dapat melihat, tetapi kita kadang-kadang masih susah nak rasakan kesyukuran itu. Mungkin kita masih belum cukup dididik untuk bersyukur atas setiap yang ada.

"Dan ingatlah ketika Tuhanmu memaklumkan, "Sesungguhnya jika kamu bersyukur, nescaya aku akan menambah (nikmat) kepadamu, tetapi jika kamu mengingkari (nikmat-Ku), maka pasti azab-Ku sangat berat"
-surah Ibrahim 14: ayat 7-

MasyaAllah, sekali lagi peringatan dari Allah buat kita. Betapa beratnya azab Allah, apabila kita kufur dengan nikmat yang diberi-Nya. Moga kita dijauhkan dari kemurkaan Allah.

Marilah kita sama-sama bersyukur dengan segala apa yang kita ada, walaupun sekecil-kecil zarah. Sama-sama kita tunduk, sujud kepada Allah atas setiap kesenangan yang kita perolehi, walaupun tidak sebaik orang lain. InsyaAllah, setiap kali kita berdoa kepada-Nya, Allah akan beri yang lebih baik, dari bentuk yang kita tak sangka-sangka. =)

2 comments: