Monday, June 15, 2009

Stress!!!

Hidup sekarang makin penuh dengan stress, tekanan belajar, tekanan kerja. Tetapi sedar tak sedar, makin ramai juga yang jatuh sakit. Badan jadi lemah, sakit sana sini, malah yang lebih teruk apabila di sahkan menghidap penyakir kronik mahupun kanser.

Mungkin bukan diri saya yang mengalaminya, tetapi ianya berlaku pada orang yang saya rapat dan kenal. Kesan stres ini bukan saja dari segi biologi, ianya juga memberi kesan kepada jiwa dan sikap seseorang. Ramai orang akan berubah kerana stres, sama ada kearah yang baik atau sebaliknya. Malah, merokok juga sesetengah orang katakan kerana ingin hilangkan stres.

Jadi saya ingin kongsikan sedikit "ubat" kepada stres. Pertamanya, kembali kepada Al-Quran yang Allah turunkan.

"Wahai manusia! Sungguh, telah datang kepadamu pelajaran (Al-Quran) dari Tuhanmu, penyembuh bagi penyakit yang ada dalam dada, dan petunjuk serta rahmat bagi orang yang beriman"
-surah Yunus, 10: 57-

Penyakit yang di maksudkan oleh Allah itu bukanlah sakit jantung kerana merujuk kepada 'dada', tetapi penyakit jiwa, sikap seseorang itu sendiri. Kajian mendapati, kebanyakan penyakit adalah disebabkan sikap seseorang itu sendiri, bagi kawan yang belajar M&S, perkara ini pun penah ditekankan dalam kuliah.

Dari sikaplah yang membentuk cara hidup seseorang, samada menjadi malas, pengotor, atau sebaliknya. Pemilihan pemakanan pun bergantung pada diri sendiri. Ada yang tidak suka makan ubat mahupun makanan tambahan, ada pula yang suka makan ikut orang tanpa tahu baik buruknya.

Bagaimana Al-Quran menjadi ubat? Jika kita memahami dengan betul, setiap ayat-ayat Al-Quran itu sentiasa memandu kita kearah kebaikan. Allah menekankan supaya hamba-Nya beriman kepadaNya, dan yakin dengan balasan baik yang dijanjikanNya. Jika seseorang itu betul-betul beriman, dan ikut sebagaimana disuruh Allah, dia pasti akan menemui ketenangan.

"...Janganlah kamu takut kepada mereka, tetapi takulah kepada-Ku, agar Aku sempurnakan nikmat-Ku kepadamu, dan agar kamu mendapat petunjuk"
-surah Al-Baqarah, 2: 150-

"Adakah kamu mengira bahawa kamu akan masuk syurga, padahal belum datang kepadamu (ujian) seperti (yang dialami) orang-orang terdahulu sebelum kamu. Mereka ditimpa kemelaratan, penderitaan dan kegoncangan sehingga rasul dan orang-orang beriman berkata,'Kapankah datang pertolongan Allah?' Ingatlah, sesungguhnya pertolongan Allah itu dekat"
-surah Al-Baqarah, 2:214-

Cuba lihat, bagaimana Allah memberikan kata-kata semangat kepada hamba-Nya yang beriman. Allah sentiasa memberikan khabar gembira kepada mereka yang bersabar, yang sentiasa yakin dengan pertolongan Allah. Adakah bila kita yakin dengan pertolongan Tuhan itu, kita masih perlu takut, resah, dan tertekan??? Tepuk dada, tanyalah iman.

Solat juga membina jati diri seseorang. Imam Abu al-Aliyah berkata, "Solat mempunyai tiga keistimewaan, dan jika tidak ada ketiga-tiga ini di dalam sesuatu solat, solat itu dianggap tidak berfaedah sama sekali. Keistimewaan itu adalah ikhlas, khusyuk, dan zikrullah. Ikhlas membawa seseorang itu kepada makruf, khusyuk akan mencegahnya daripada perbuatan mungkar, dan zikrullah dapat membantunya melakukan yang makruf dan mencegahnya dari yang mungkar."

Hal ini disebutkan di dalam Tafsir al-Azhar oleh Prof Hamka. Jati diri yang terbina di atas landasan keikhlasan hati, kekhusyukkan minda dan zikrullah mampu menjadikan seseorang hebat di penjurunya.

Jadi, marilah kita mengelakkan diri kita dari stress dengan dua perkara ini, Al-Quran dan solat. Apabila hidup tanpa stres, kesihatan pun sudah pasti terjamin, insyaAllah.

"iaitu orang-orang yang beriman dan hati mereka menjadi tenteram dengan mengingat Allah. Ingatlah! Hanya dengan mengingati Allah hati menjadi tenteram"
-surah Ar-Rad, 13: 28-

2 comments:

  1. bes tazkirah ni..thx for the good word..

    ReplyDelete
  2. Jangan stres, kenapa mesti stres? Stres makna tidak tenang, sedangkan ketenangan itu ada dalam diri kita. Tuhan mengingatkan kita supaya tenang. Maksud al-Quran: sesunguhnya dengan mengingati Allah akan tenaglah hati-hati (manusia). Mudahkan untuk hindari stress - ingatkan Tuhan selalu.

    ReplyDelete