Friday, June 12, 2009

Berhati-hati dengan media

Baru-baru ini saya terbaca buletin yang ditulis oleh kawan di friendster, mengenai ubat gigi. Kemudian saya terlihat iklan oleh Colgate yang jelas mempersendakan ubat gigi Mu'min yang tidak mengandungi flouride. Jadi, saya tertarik untuk mendekati isu ini dan ingin kongsikan sedikit ilmu, semoga kita sama-sama mengkaji dan menambah pengetahuan yang ada.

Flouride digunakan dalam kebanyakan ubat gigi kerana kajian mendapati ianya dapat mencegah kaviti pada gigi, malah membantu proses remineralisation. Tidak hairanlah kenapa Colgate mempersendakan ubat gigi tanpa flourida. Tetapi, janganlah terlalu cepat kita membuat keputusan. Mari kita mengkaji pula pendapat pihak lain yang tidak ingin menggunakan flourida dalam ubat gigi mereka.

Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) mengeluarkan fakta di laman web mereka mengenai Ancaman Bahaya Flourida. Dahulu terdapat kes berlakunya kematian seorang budak disebabkan ubat gigi berflourida. Flourida juga didapati boleh menyebabkan "Dental Flourosis" pada kanak-kanak di bawah umur 4 tahun, mempunyai kesan Neurotoxicity dan boleh menyebabkan kanser.

http://www.muslimconsumer.org.my/fluorida/
http://www.fluoridealert.org/fluoride-facts.htm

Di Amerika terdapat satu percanggahan mengenai penambahan flourida dalam air untuk dibekalkan pada rakyat, ada pihak yang menyokong dan ada pihak yang membantah. Seperti Flouride Action Network (FAN) merupakan salah satu organisasi yang menegakkan betapa bahaya flourida ini terhadap kesihatan.

Apabila saya membaca satu artikel mengenai "Dental Flourosis", saya mendapati bahawa ianya terjadi apabila kandungan flourida melebihi dos-dos tertentu. Ianya kerap berlaku pada kanak-kanak di antara umur 1 hingga 4 tahun, dan ada juga didapati pada kanak-kanak berumur 8 tahun, mengikut kandungan flouridanya.
http://medicinaoral.com/medoralfree01/v14i2/medoralv14i2p103.pdf

Kandungan flourida yang diperlukan oleh setiap individu adalah berbeza mengikut tahap kesihatan masing-masing. Tidak semua orang sesuai untuk mengambil flourida, terutama pada kanak-kanak. Perhatian terhadap kanak-kanak perlu diambil berat kerana mereka masih dalam proses pembesaran, malah di antara mereka yang termakan ubat gigi tersebut.

Sebenarnya didalam makanan kita sudah mengandungi flourida yang diperlukan oleh badan. Susu ibu juga mengandungi flourida, tetapi pada kandungan yang sangat rendah, sebab itu ianya tidak merbahaya. Apabila kita lihat kesan-kesan buruknya lebih banyak dari kebaikan, saya menasihatkan agar kita kurangkan dan jauhi ubat gigi yang berflourida. Memang ianya baik untuk gigi, tetapi tidak bermakna jika gigi sihat tetapi kesihatan kita terganggu secara tidak disedari.

Jadi, saya mohon teguran jika ada salah silap dalam post ini. Semoga kita sama-sama berhati-hati dalam kehidupan kita agar tidak mudah untuk ikut dengan sesuatu yang tidak kita tahu.

Bacalah juga artikel di bawah ini.

http://www.muslimconsumer.org.my/ppim/page.php?14


blogtokguru

No comments:

Post a Comment