Tuesday, June 2, 2009

Belum cukup baik lagi....

Hmmm...tak nak la jadi baik sangat, nanti orang cakap aku poyo pulak. Jahat sangat pun tak nak jugak, nanti orang benci. Jadi orang biasa-biasa je...

Pernah beberapa kali saya mendengar orang berkata sedemikian. Betul ke kita boleh jadi orang 'biasa-biasa' je? Apa yang saya tahu, bahawa pengakhiran hidup kita ada dua, sama ada syurga, ataupun neraka. Jadi, 'biasa-biasa' ini dimana pula? Mungkin perlu merasai neraka dulu kemudian baru ke syurga? Allah lebih mengetahui.

InsyaAllah post kali ini saya ingin kongsikan satu hadis Rasulullah s.a.w. yang saya petik dari buku terjemahan Shahih Bukhari. Semoga dengan perkongsian ilmu ini, kita dapat fahami, dan kita jadikannya sebagai pendorong kita untuk terus melakukan amal kebaikan, insyaAllah kerana Allah Taala.

Dari Ali r.a. katanya: "Kami menghadiri pemakaman Baqi' Gharqad. Ketika Nabi s.a.w. tiba, beliau terus duduk dan kami pun duduk pula di sekeliling beliau. Di tangannya ada sebuah tongkat. Beliau merunduk dan menggaris-garis tanah dengan tongkat itu.

Kemudian beliau bersabda, "Tiap-tiap orang hidup dituliskan Allah tempatnya di syurga atau di neraka. Dituliskan juga apakah dia celaka atau bahagia"

Bertanya seseorang, "Ya Rasulullah! Tidak bolehkah kami menyerah saja kepada kitab kami, sehingga kami tidak perlu beramal?? Siapa di antara kami termasuk bahagia, sendirinya ia akan mengamalkan amal bahagia, dan orang yang ditulis celaka akan beramal celaka."

Nabi s.a.w. menjawab, "Ada pun orang yang bahagia, ialah mereka yang dimudahkan Allah melakukan amal bahagia, dan orang yang celaka ialah orang yang mudah melakukan amal celaka."

Kemudian Nabi s.a.w. membaca firman Allah s.w.t. :

"Maka barang siapa memberikan (hartanya di jalan Allah) dan bertaqwa, dan membenarkan adanya pahala yang terbaik (syurga),maka akan Kami mudahkan baginya jalan menuju kemudahan (kebahagiaan).

Dan ada pun orang yang kikir dan merasa dirinya cukup (tidak perlu pertolongan Allah), serta mendustakan pahala yang terbaik (syurga), maka akan Kami mudahkan baginya jalan menuju kesukaran (kesengsaraan, kejahatan)"

-surah Al-Lail, ayat 5 hingga 10-

Kita tentukanlah tujuan hidup kita sama ada bahagia atau derita di akhirat nanti. Janganlah kita inginkan bahagia di dunia semata-mata, kerana hidup ini hanya sementara. Mana tahu, esok kita dah tiada di dunia ini lagi.

Marilah kita sama-sama mengejar syurga Allah, dan teruskan berbuat kebaikan. Walaupun setiap sesuatu itu sudah tertulis, tetapi kita teruskanlah berdoa dan berbuat kebaikan. InsyaAllah amal yang baik kerana Allah, akan membuat kita dekat dengan-Nya. =)

3 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. post blog ni bgus sgt..keep it up for influence others

    ReplyDelete
  3. semoga kita dimasukkan dalam golongan yg dipermudahkan oleh Allah swt ke jalan kebahagiaan,
    insyaAllah...,semoga Allah membalas munir sebaik-baik dan sebanyak-banyaknya...:-),take care:-)iman n diri...,:-)terima kasih munir:-)

    ReplyDelete