Tuesday, June 30, 2009

Refleksi diri


Mengapa begitu mudah kita menyalahkan seseorang? Takdir? Setiap yang berlaku dalam hidup ini, begitu sukar untuk kita tunjukkan bahawa ianya disebabkan oleh diri kita sendiri. Kenapa??

Ramai orang yang tidak nampak apa kelemahannya, dan ada juga yang tidak mahu meletakkan kesalahan itu pada dirinya sendiri. Jika tiada orang yang boleh disalahkan, takdir pula menjadi mangsa. Itulah kita, manusia yang sungguh lemah, dan tidak mahu meletakkan diri dibawah.

"Sungguh, manusia diciptakan bersifat suka mengeluh! Apabila dia ditimpa kesusahan dia berkeluh kesah, dan apabila mendapat kebaikan, dia jadi kikir."
-surah Al-Ma'arij, 70: 19-21-

Setiap musibah, dan peristiwa buruk yang berlaku pada kita, merupakan ujian dari Allah. Jika kelemahan itu dapat kita kesan dan atasinya, merekalah yang berjaya dalam ujian itu. Tetapi, kita selalu tidak nampak kelemahan itu, dan disebabkan itu juga kita meletakkan kesalahan pada orang lain. Kita rasa sedih, kecewa.

"Dan mengapa kamu (hairan) ketika ditimpa musibah (kekalahan), padahal kamu telah menimpakan musibah dua kali ganda (kepada musuhmu), kamu berkata, "Dari mana datangnya kekalahan ini?" Katakanlah, "Itu dari (kesalahan) dirimu sendiri." Sungguh, Allah Maha Kuasa atas segala sesuatu."
-surah Ali-Imran, 3: 165-

Begitu sekali Allah Taala ajarkan kepada kita, supaya meletakkan kelemahan itu pada diri kita sendiri. Kita tidak layak untuk menyalahkan orang lain, dan kita diajar untuk bermuhasabah. Renungkan, dan berfikir, 'dimanakah kesilapanku?', 'apa yang kurang pada diriku?', 'sudah cukup baikkah aku?'

"Kebaikan apa pun kamu peroleh, adalah dari sisi Allah, dan keburukan apa pun yang menimpamu, itu adalah dari (kesalahan) dirimu sendiri. Kami mengutusmu (Muhammad) menjadi rasul kepada (seluruh) manusia. Dan cukuplah Allah yang menjadi saksi."
-surah An-Nisa, 4: 79-

Janganlah kita sombong dan berbangga diri, janganlah mudah menyalahkan orang lain. Marilah kita sama-sama refleks diri kita terlebih dahulu, muhasabah. InsyaAllah, jika benar kita mencari keredhaan Allah, kita akan dapat jawapannya.

"Dan sembahlah Allah dan janganlah kamu mempersekutukan-Nya dengan sesuatu apa pun. Dan berbuat baiklah kepada kedua orang tua, kaum kerabat, anak-anak yatim, orang-orang miskin, tetangga terdekat dan jauh, rakan sejawat, ibnu sabil dan hamba sahaya yang kamu miliki. Sungguh, Allah tidak menyukai orang yang sombong dan membanggakan diri."
-surah An-Nisa', 4: 37-

1 comment:

  1. Seringkah kita terfikir
    Bagaimana mulia & bersihnya Hati Nabi S.A.W kita
    Tetap senyum bila dibenci
    Tetap tenang bila dimusuhi
    Tetap membantu walau disakiti
    Tetap menyeru walau diusir pergi

    Kenapa kita mudah membenci apabila dikasari
    Mudah berputus asa apabila yang dilakukan tidak menjadi
    Mudah kecewa apabila orang lain tak memahami
    Mudah terguris apabila kita dinashati
    Ayuh kita bangkitkan diri
    Agar segala yang indah menghiasai peribadi
    Kerana Qudwah kita adalah Nabi
    Itulah sifat seorang Dai'e yang Hakiki

    ReplyDelete